Dior - новите дрехи на краля
По случай провеждането на дълго чакания Мебелен салон в Милано 2021 Dior Maison и неговата арт директорка Корделия де Кастелан поканиха 17 световноизвестни имена в областта на дизайна да интерпретират по свой начин една от емблемите на модната къща – стола медальон, чиито исторически корени са в стила Луи XVI
Елка Влаховска 27 November 2021
Експозицията Dior Medallion Chair в двореца „Читерио“
По случай провеждането на дълго чакания Мебелен салон в Милано 2021 Dior Maison и неговата арт директорка Корделия де Кастелан поканиха 17 световноизвестни имена в областта на дизайна да интерпретират по свой начин една от емблемите на модната къща – стола медальон, чиито исторически корени са в стила Луи XVI.
В тези творения на модерното изкуство всеки, изкушен от дизайна, може да разпознае класическия образец. Твърди се, че върху историческата „икона“ е седял кралят на Франция Луи XVI часове преди да бъде отведен към гилотината.
Великият кутюрие Кристиан Диор обзавежда бутика си на улица „Монтен“ в Париж с тази емблема на дизайна, а през 1958 г. включва стола „Медальон“ в кампанията за парфюма Miss Dior, като по този начин го увековечава.
Семпли, класически, парижки – това са принципите, лежащи в основата на новите авторски интерпретации, върху които са работили художници и дизайнери като Сам Барон, Начо Карбонел, Пиер Шарпен, дуото Диморестудио, Халед ел Маяс, Мартино Гампер, Индия Махдави, Атанг Чикаре, Нендо и др.
Свободата на творческия размах е видима – от изследване на „пустотата“ в овалната облегалка до търсенето на модерната динамика във „вятъра“ на декорацията, от разнообразието на артистични дамаски до ултрамодерната визия на интерпретацията с полимерна смола като материално въплъщение на светлината. Преосмислянето на стола икона от съвременните топдизайнери и архитекти търси новите кодове на света около нас.
В интерес на истината подборът на участниците никак не е случаен – повечето от тях са представени със свои реализирани дизайни в експозициите на MOMA, музея за модерно изкуство в Ню Йорк, както и в музея „Виктория и Албърт“ в Лондон.
Подходът на 17-те участници е различен – от „опростяването“ на стола до критичния минимализъм, до пищността на декоративните елементи, от търсенето на етнокорените и вплитането им в интерпретацията (като при дизайнера от Ботсвана) до докосването до най-съвременните технологии на производство (при японеца Токуджин Йошиока).
Но каквото и да говорим, експозицията е едно голямо и въодушевяващо предизвикателство за света на дизайна, осъществено с размах от Dior Maison.
В палацо „Читерио“ в квартал Брера в Милано публиката успя да разгледа постиженията на 17-те дизайнери, които дадоха приноса си с „личен подпис“ върху стола Dior Medallion с овална облегалка. В експозицията бяха изложени около 30 стола, някои като двойки или комплекти.