Лилия Чернаева: българката в дизайнерския екип на Mercedes-Benz

Kак Mercedes-Benz избира дизайна на своите автомобили? Колко време отнема този процес и каква е концепцията, която следва премиум брандът? Робърт Лесник, ръководител на отдел „Екстериорен дизайн на леки автомобили Mercedes-Benz“, и българката Лилия Чернаева, работила по интериора на новата G-класа, отговориха на тези въпроси на специално медийно събитие. Топдизайнерите гостуваха в София по покана на официалния дистрибутор на Mercedes-Benz в България Силвър Стар.

Елка Влаховска 05 December 2019

Двамата дизайнери разказаха, че екип от 700 специалисти работи по визуализациите на автомобилите, като едва 25 от тях се занимават с чистия дизайн. Интересен факт бе, че и двамата гостуващи дизайнери, работещи по най-новите модели на Mercedes-Benz, са от Балканите. Работата на дизайнерите в концерна не спира до създаването на един нов автомобил, а се пренася и към темата за интегрирането му в света около нас.

„Ние не можем просто да седнем и да скицираме следващия модел. Работим и мислим концепции, които да управляват целия проект. Така, ако преди години хората свързваха бранда само със стил и интелигентност, в момента вече добавят и чувственост, страст, желание. Именно това е нашата работа – да създаваме асоциации чрез проектите си, а тези асоциации не само да продават марката, но и да завладяват хората“, разказа словенецът Лесник.

Според Лилия Чернаева, един от 25-те дизайнери на премиум бранда, още от 1979 г. G-класата е символ в компанията Mercedes-Benz не само с офроуд възможностите си, но и с неповторимия си вечен дизайн. Докато екстериорът се придържа към регулярния си класически облик, интериорът е придобил фундаментален редизайн. Като цяло новата G-класа се придържа към философията Sensual Purity (Чувствена интелигентност), но в същото време остава предана на собствения си силен характер.

Специално за EVA Лилия Чернаева сподели как работи като автомобилен интериорен дизайнер и откъде черпи вдъхновение за идеите си.

Лилия, вие ли сте авторът на интериора на новата G-класа на Mercedes-Benz?

В един голям концерн никога не се казва „Аз“, работата е екипна. Единствено може да се каже – първите скици са от някой дизайнер, и в случая, да, те са мои. Работата е много интересна – първо се правят рисунките и има голямо състезание. Ако, да речем, работим 5 или 10 души по един проект, първо се отсяват трите най-добри проекта, след това – два, накрая се избира един. След това се правят модели от глина. Работата е много дълга и интензивна, и след като са направени трите модела от глина, се избират пак два, отсява се един и най-накрая започва цялостната изработка с материали, за които има други екипи.

Как избрахте да станете автомобилен дизайнер, една доста мъжка професия?

Завърших Художествената академия в София със специалност „Индустриален дизайн“. В началото се занимавах с обзавеждане на апартаменти и на хотели в България, но това не ми стигна. Аз винаги съм обичала предизвикателствата и съм искала да правя все по-големи проекти. Беше ми много интересно какво става по света. Сърцето ми искаше да отиде в Италия, като държава с много история. Там дизайнът е на много високо ниво, те имат съвсем други виждания. Завърших магистратура в Eврoпeйcкия инcтитут пo дизaйн в Тoринo и това за мен беше отваряне към друг свят.

Защо не избрахте Политехниката в Милано?

Училището, което завърших, имаше по-добра програма. За една година трябваше да развием дизайнерски една кола, която да представим на автомобилния салон в Женева. Това е вид дипломна работа, като същевременно е и състезание кой ще спечели между хората в курса. Накрая в Женева се представи моделът, на който едно момче направи екстериора, а аз – интериора. Това, разбира се, не беше функционален модел. Оттам намерих работа във фирми в Италия, но в крайна сметка в Италия е хубаво да се работи, но в Германия има много повече възможности. Там нещата се случват на много по-високо ниво и за мен беше голяма чест да ме харесат в Mercedes-Benz и да ме вземат на работа през 2011 г.

Работите в много мъжка среда. Как се чувствате?

Така е, има стрес. (Усмихва се.) Ние винаги се състезаваме в екипа. G-класата е възможно най-мъжката кола, но се случи на мен.

Как така се случи?

Ами аз съм работила по седалките на Е-класата. Там имах идеята да пресъздам човешка фигура в обемно яке, нещо по-ориентирано към модата. Като цяло линиите, които идват от сърцето ми, са по-аморфни, по-женствени. Но за G-класата те просто не пасват и затова за мен беше предизвикателство да се опитам да работя с по-геометрични форми и по-семпли обеми. Но в крайна сметка дизайнът се получи.

Какво ви вдъхновява?

Много обичам да ходя в Милано по време на изложението Salone del Mobile, да разгледам всичко, да открия интересни дизайнерски проекти, създадени от студенти. Филмите за мен също са голямо вдъхновение, например „Аватар“. Природата също е извор на емоции.

Имате ли любима дестинация?

Обожавам Азия, но като цяло навсякъде човек може да открие нещо красиво. Например дюните в пустинята ме интригуват с техните форми, или хълмовете в Тоскана с красивите дървета.

Живеете в Германия. Мъчно ли ви е за България?

Аз живея вече 14–15 години извън България. Винаги ми е много приятно да се връщам, семейството ми е тук, така че всичко ми е близко.

Липсва ли ви някоя храна или спомен за място?

Да, разбира се, но в крайна сметка най-много ми липсва душата на българите.

По колко часа на ден работите? Често дизайнерите си носят работата „в главата си“ вкъщи.

Много се работи, но принципно са осем часа, макар че не успяваме да свършим всичко, което бихме искали. В големите концерни в Германия работата е организирана така, че хората да не се преуморяват. Има си изисквания, защото в крайна сметка работа над 10 часа не ни помага да бъдем по-креативни и съзидателни.

Кога и от кого сте получили най-добрия професионален комплимент?

Може би на пресконференция за G-класата. Беше много мило, когато журналисти ми казаха: „Най- женственият дизайнер прави най-мъжката кола“.

Обичате ли да танцувате?

О, да, в танците ми е сърцето, най-вече в латиноамериканските. Обичам и танго, но салсата ми е в душата. Мога да изиграя и 2 български хора, но просто няма къде да ги практикувам.

Как си почивате освен с танци?

Най-вече сред природата. Много обичам да пътувам и да откривам нови места.

Кое беше последното ви откритие?

Оризовите тераси на остров Бали. Може би всеки ги знае, но за мен те бяха откритие, силно визуално възприятие.

Какво е отношението ви към модата?

Имаме екип, който се занимава с цветове и материали. Той много стриктно проследява тенденциите в модата. Но, разбира се, Mercedes-Benz са с много голяма традиция, която следваме. Затова никога в интериора на автомобилите на марката няма да се сложи зебра, леопард или змийски кожи, макар че в момента са модерни.

Отразява ли се на дизайна фактът, че автомобилите вървят към автономно управление?

Да, ние винаги мислим и за това. Но проблемът при автономните автомобили е, че цялата инфраструктура трябва да се промени. Дотогава 100% автономни автомобили трудно ще бъдат произведени.

Какво ще си пожелаете за следващите 5 години?

Да имам още повече вдъхновение в работата си и предизвикателства в живота.

 

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР