бунтът на каките
...или защо козметичните фирми загърбиха 18-годишните торпеда, които освен всичко друго приличат на 12-годишни ученички, и удължиха срока на годност на зрелите каки
Свобoда Сидерова 03 April 2009
Фикс идеята за вечна младост накара дамите да се юрнат да стават още по-млади и по-стройни. Нищо лошо в желанието им до края на живота си да останат весталки в храма на красотата. Странното е, че козметиката за жени в балзаковска възраст се рекламира от тийнейджърки. Признайте честно, ще си купите ли поредния супер мощен анти-ейдж крем, ако на рекламата лъсне Линдзи Лоън, Миша Бартън, Хилари Дъф или Никол Ричи? Аз лично не. Най-малкото, защото на лицето им няма и помен от бръчки и със сигурност сутрин не повдигат кожата около ушите, за да видят какво би станало, ако само с няколко милиметра преодолеят закона за земното притегляне. За щастие, някои фирми открито казаха „не" на детския труд и преоткриха за света на красотата и гламура известните секс символи на XX век. Докато продуцентите си блъскат главите над дилемата касов ли ще е филмът с немладата героиня, козметичните фирми играха ва банк. И спечелиха. Вятърът, който върна обемите на жените в реални граници и качи на котешката пътека 130-килограмова манекенка по бельо, разгоря пожара на
Кой казва, че момичетата от календара на Pirelli са 19-годишни модели? 72-годишната София Лорен доказа, че далеч по-младите й съпернички и съседки по страници - Пенелопе Крус, Хилари Суонк и Наоми Уотс, не могат да й стъпят на малкия пръст. Според „баба"
От L'Oreal бързо сметнаха, че две по двайсет не е равно на 69 и наред със свежите си лица Скарлет Йохансон и Бейонсе Ноулс и представителката на златната среда Анди Макдауъл поканиха и Джейн Фонда да рекламира мазилата им. Висока и стройна, повелителката на аеробиката е нагледен пример, че може да се остарява красиво и с достойнство. Въпреки че преди петнайсетина години си направи корекция на бюста, 69-годишната Джейн реши да не си маха бръчките около очите. Преди нея дълги години рекламно лице на марката беше Катрин Деньов. Независимо от слуховете за имплантирана златна мрежа в лицето, която държи овала му там, където му е мястото, дневната красавица също принадлежи към поколението жени, които не са побъркани на тема години и не зациклят на бръчките. Гранд дамата на френското кино гордо носи своите 63 години. "Никога не крия възрастта си - казва тя в едно интервю. - За мен тя е въпрос на гордост."
Миналото лято Даян Кийтън също попълни редиците на посланичките на красотата на L'Oreal. Тя е една от малкото актриси в Холивуд, която може да бърчи челото си и да изрази гняв или отчаяние. 60-годишната Даян е олицетворение на това, което искат американките. „Нейната красота е естествена. Нищо изкуствено. Тя се намира в хармония със себе си" обясняват избора си от фирмата. Легендата на Холивуд ще рекламира хидратиращия анти-ейдж крем Age Perfect Pro-Calcium на марката. Сюзън Сарандън също все още прилича на себе си. Стилът й, олицетворение на съвременната, секси и разкрепостена жена, е далеч от холивудските напудрени стандарти. „Не ми е нужен „стил на живот"! Нужен ми е самият живот" твърди звездата от „Телма и Луиз". PR специалистите от Revlon веднага оцениха изказването й и преди няколко години Сюзън стана рекламно лице на марката. Въпреки че актрисата-революционерка (нейно е изказването „Буш е най-лошият президент в историята на САЩ") се зарича да не прави пластика на лицето, не би имала нищо против да постегне поувисналата кожа на тялото. „Не се стеснявам от фигурата си, просто ми се иска по-дълго да съм секси" твърди 60-годишната кака. Преди 2 години от Playboy бяха готови мило и драго да дадат, за да се съблече на страниците на списанието, но тя отказа, позовавайки се на вече порасналите си синове. Легендарният топ модел и актриса Лорън Хатън също 9 години беше рекламно лице на Revlon, после я уволниха, а след 6 години отново я върнаха.Другият камък в градината на вездесъщата младост хвърлиха от Helena Rubinstein. От тази година 44-годишната Деми Мур ще рекламира бялата козметика и макияжа на марката. Редник Джейн със завидно упорство доказа, че и от пухкавите момиченца се пръкват красавици и че младостта на жените е в техните ръце в буквалния смисъл. Какво значение има броят на пластичните операции (липосукция, изменения на формата на гърдите и поставяне на нови имплантанти, нови зъби, лифтинг на лицето, инжекции с ботокс...) или сумата от половин милион долара, които похарчи за тях? Важното е, че изглежда връстничка на 15-години по-младия си съпруг и е ходещо приложение на плаката „Младостта на жената започва след 40". Самата Деми твърди: „Не съм нито на 20, нито на 30, но със сигурност се различавам от това, което повечето хора смятат, че би трябвало да изглежда жена на моята възраст". Наистина достойна наследничка на Хелена Рубинщайн, която навремето казваше, че иска да създава красота 300 години. Със сигурност конкурентите на марката, които „проспаха" харизматичната Деми, сега се хапят от яд.
Най-далновидни се оказаха от Dior. За втора поредна година те заплюха апетитното парче от „Първичен инстинкт" Шарън Стоун. 48-годишната кака, при вида на която и на отличниците текат слюнки, ще рекламира новите попълнения към козметичния хит - серията Capture Totale. Една от причините за удължаването на рекламния й договор е, че е върла противничка на пластичната хирургия. „Хората страдат от липса на естественост в поведението. Моите връстнички доброволно я изкореняват и във външността си, - остроумничи музата на Диор. - Защо да се правя по-млада с 10 години. И да чуя едно вяло „Така ли?" По-добре да кажа истината и да чуя Wоw!"
Страстта на beauty индустрията към зрялата красота "прихванаха" и модните марки. Линда Еванджелиста се снима за Esсada, Кристи Търлингтън за Chloe, Ел Макферсън за Pinko, Мадона за Versace (после я смени Деми Мур), Ким Бейсинджър за Miu Miu, Джулия Робъртс за Ferre.
По-скоро са три. Първата е доста тривиална. Поради увеличаване продължителността на живота населението в света застарява. Втората е, че нараства произвоството на анти-ейдж козметика. И ако преди няколко години фирмите избягваха да афишират, че продукцията им е презназначена за възраст 50+, днес открито се говори за 60+. От Lancome, извадили поука от грешката, която направиха преди петнайсетина години (пенсионираха Изабела Роселини преди да навърши 40), първи се осмелиха да обърнат внимание на дамите в платинената, да я наречем така, възраст (трета звучи ужасно). Кремът Platineum с калций (за жалост не се внася у нас) е още едно доказателство, че красотата няма възраст, само нуждите на кожата с времето се променят. Във всеки случай добрата й поддръжка е за предпочитане пред make up вакханалията върху вече не младите лица. Но това е друга тема. Третата причина за завръщането на каките от негласната отставка е, че все пак трябва някой да демонстрира... как старее лицето и да предизвиква шопинг-рефлекс към лавината от анти-ейдж кремове. А това е невъзможно, ако всички се втурнат да си махат бръчките, нали?
Ако все пак съществува мода на някаква определена възраст, на гребена на вълната определено е „балзаковската". 70% от американките и 80% от французойките във възрастта на любовта - 40+, искат да видят в рекламата на анти-ейдж кремовете свои връстнички. Миналата година във Франция беше открита първата по рода си модна агенция, в която приемат дами от 45 до...85 години. Нещо да кажете за възрастовата дискриминация? Най-старата моделка в света е Кармен Дел'Орефиче, която миналата година празнува... 75-годишен юбилей. Или да вземем актрисата Онор Блекман, която тази година ще чукне 80-те. Абонирана е пожизнено за списъка на "най-сексуалните бабички" и преди 3 години стана рекрамно лице на Marks&Spencer. От Dove също се отърсиха от вируса на „ученичките". В рекламите им присъстват и пищнотели сладурани, и жени с побеляла коса, които изглеждат не по-малко привлекателни и секси в сравнение с извадените като от конвейр невръстни модели. Всичките тези примери са нагледно свидетелство, че beauty индустрията, макар и с малки крачки, върви към разрушаване на закованите паметри 90-60-90 и вечните 20 години.