Колко струват Оскарите?
Тежко му на Аладин, ако днес трябваше да търси съкровища.
Деяна Ангелова 26 April 2007
Входът към света на богатите отдавна не е „Сезам, отвори се". Тайната парола е „пари", при това много пари. За да се отворят тежките порти на най-бляскавото събитие в световния шоубизнес - наградите „Оскар", не е достатъчно само да имаш покана или да си сред номинираните. Отдавна не става дума просто за филмови отличия. Говорим за най-голямото събитие в шоубизнеса, събиращо най-огромната аудитория след "Супербол" (финала на първенството по американски футбол) и, естествено, представляващо мощна машина за пари.
Тук няма място за грешки и недостатъци, всички трябва да са перфектни. Затова и треската по „Оскарите" започва много преди самото събитие и държи дълго след като е отминало. Пластични операции, шиене на рокли, избиране на бижута, осигуряване на лимузини, купуване на рекламно време, подготвяне на речи - програмата е пълна. Един неподходящ тоалет, неприемлива фризура или запечатаните от фотообектива бръчки могат да донесат и на най-голямата звезда главоболия за години напред. Всичко се гледа под лупа - от обувките до аксесоарите. Не е лесно да си перфектен сред безгрешните и определено не е по джоба на простосмъртните Аладиновци.
Диамантите най-добрият приятел на „Оскарите"
Един филм се опита да засенчи дефилето на бижутата тази година. Естествено, не успя. Лентата „Кървав диамант" повдигна въпроса с нелегалното търгуване на диаманти, заради които всяка година умират хиляди хора в бедните страни. Звездите на филма - Леонардо Ди Каприо, Джимон Хунсу и Райън Гослинг минаха по червеното килимче със значки във формата на червени сълзи - протестен знак на „Амнести Интернешънъл". Идеята бе да се внуши, че не диамантите са безценни, а човешкият живот. Тази похвална инициатива обаче не спря звездите и тази година да извадят скъпите бижута и да ги разходят пред фотографите. Традицията да се дават назаем безценни накити продължава с пълна сила. От нея печелят както звездите, така и търговците - рекламата е голяма. Важни са не само огърлиците и обеците, но и копчетата за ръкавели, часовниците. По-големите бижутерийни фирми имат специални хора, чиято задача е да успеят да накарат знаменитостите да сложат техни накити. Обикновено бижутата се избират в последния момент, след като роклята и всичко останало е готово. Затова паниката и суетнята са големи. В повечето случаи актрисите вземат окончателно решение броени дни преди самата церемония. В този бизнес нещата са окончателни, едва когато знаменитостите влязат в лимузината на път за Кодак Тиътър.
„До последно не знаем какво ще се случи. Имахме една актриса, която малко преди церемонията поиска други бижута, а ние не бяхме в състояние толкова бързо да реагираме. Тогава нещата са зле за бизнеса", коментира пред сп. „Форбс" Ребека Селва от Fred Leighton. Те са давали бижута на имена като
Никол Кидман и Кирстен Дънст. „В други случаи пък с изненада установяваме, че минават по червения килим именно с нашите бижута", продължава Ребека. Така става през 2001 г., когато Дженифър Лопес в последния момент им заявява, че ще вземе обеци с диаманти от друга фирма - искала да бъдат в жълто. Но докато Селва гледа по телевизията пристигането на гостите, вижда, че Лопес все пак е с техните бели диамантени обеци.
Джулия Робъртс и Рийз Уидърспуун пък често прибягват до Van Cleef&Arpels, които вадят от сейфовете рядко показвани накити специално за „Оскарите". Bvlgari също по традиция обслужват звездите на този ден. Техен заклет почитател е Елизабет Тейлър. „Единствената дума, която Лиз знае на италиански, е Bvlgari", твърди вицепрезидентът на компанията Никола Булгари.
По червения килим са минавали едни от най-скъпите и дори безценни бижута. Дженифър Анистън се е разхождала с платинена огърлица с диаманти от 1930 г. на Bvlgari. Бижуто според компанията е безценно. От услугите на фирмата се е възползвал и Джейк Джиленхал - часовник, 18 карата бяло злато с цена $14 900. На Bvlgari е залагала и Кийра Найтли - златна огърлица с рубини, сапфири и диаманти от 1960 г. Накитът е безценен, според компанията.
Никол Кидман често прибягва до услугите на Fred Leighton за червения килим. Те са й давали платинен пръстен със смарагди на стойност $875 000, диамантена гривна с цена $850 000 и диамантени обеци за $28 000. Същата компания има сред клиентите си и Дженифър Лопес. Певицата се е спряла на диамантени обеци от 1960 г. за $75 000 и огърлица за $35 000. Фелисити Хъфман пък е сред клиентите на компанията Martin Katz. По пътя за „Оскарите" тя е блестяла с диамантени обеци, всяка по седем карата и с цена $950 000, брошка за $195 000, 20-каратова диамантена огърлица за $98 000 и пръстен за $550 000.
Тази година по червения килим пак дефилираха безценни бижута. Гуинет Полтроу бе с обеци и гривни на Fred Leighton, Ан Хатауей с диамантена гривна (100 карата), пръстен (13 карата) и обеци с бели перли на Van Cleef & Arpels, Кейт Бланшет с диамантени обеци, брошка и пръстен в черно и бяло на Lorraine Schwartz, Камерън Диаз носеше върху себе си $2,9 милиона в бижута на Cartier, Наоми Уотс бе с три реда диамантена огърлица (85 карата), обеци (12 карата) и 16-каратов пръстен на Chopard.
Кървави или не, диамантите си остават най-добрият приятел на „Оскарите".
Тоалетите най-строго пазената тайна
Тоалетите, с които звездите ще минат по червения килим, са толкова строго пазена тайна, колкото и имената на победителите. В случая изобщо не става въпрос за обикаляне по магазините и избиране на дрехи. Процедурата е много по-сложна и, естествено, скъпа. Като начало звездите трябва да си наемат стилисти - средната им заплата е около $7000. Това са хората, които предлагат и в повечето случаи избират тоалета за церемонията. Те са довереници на знаменитостите и рядко разкриват кого ще обличат. Никой не може да измъкне каквато и да е информация относно тоалетите от тях предварително.
„Никой не знае с кого работя. До момента, в който клиентите ми не стъпят на червения килим, никой не знае как ще са облечени", твърди Алекса Райън, сред чиито клиенти са Анджелика Хюстън и Мена Сувари. За да бъде доволна всяка актриса, с която тя работи, обикновено осигурява избор от около 30 уникални тоалета на различни дизайнери. Ако въпреки това не се излъчи победител, се стига до шиене на рокля специално за целта.
„Неписано джентълменско споразумение между отделните дизайнери премахва опасността от еднакви тоалети на церемонията", продължава Райън. Що се отнася до аксесоарите, за целта се посещават специални хотелски апартаменти, където се излагат всевъзможни супер луксозни джунджурийки, предназначени единствено за церемонията по връчването на „Оскарите".
Дуетът Кристина Ерлих и Есте Стенли пък са работили с имена като Деми Мур, Манди Мур, Ашли и Мери Кейт Олсън. Тяхната философия е да подбират за звездите непреходен стил, така че и след 10 години да се харесват, като се видят на снимка. „В днешно време актрисите много държат на тоалета, те трябва да са перфектни в него", коментират стилистките. Може би затова двете са изобретили специален комплект за прикриване на недостатъците, който включва силиконови венчелистчета, така че да не се виждат зърната на гърдите, както и подплънки срещу плоско дупе. Не очаквайте обаче някоя актриса да си признае, че ги носи под дрехата.
На тазгодишната церемония високоплатените стилисти помогнаха на звездите да се спрат на следните тоалети: Никол Кидман облече безапелационна червена рокля на Balenciaga, Мерил Стрийп, естествено, беше с Prada, Пенелопе Крус (призната неофициално за най-стилна дама на вечерта) бе с Atelier Versace, както и номинираният за "Оскар", но ощетен от журито Еди Мърфи. Бийонсе Ноулс и Кейт Бланшет се спряха на Giorgio Armani, Джесика Бийл на Oscar de la Renta, Емили Блънт на Calvin Klein, Камерън Диас на Valentino, Кирстен Дънст на Chanel, Дженифър Лопес на Marchesa, Хелън Мирън на Christian Lacroix, Гуинет Полтроу на Zac Posen.
Грижите за лицето месеци преди събитието
Когато звездите стъпят на червения килим, с готовност говорят за дизайнерите на тоалетите си, за бижутата и обувките, но никоя няма да благодари публично на тези, които може би имат най-голяма заслуга за перфектния им външен вид - пластичните хирурзи, дерматолозите, стоматолозите. Месеци преди церемонията офисите на топ специалистите са пълни със знаменитости, готови да хвърлят хиляди, за да изглеждат по-млади.
„Звездите са много параноични", твърди д-р Ренато Калабрия, пластичен хирург в Бевърли Хилс. „Много често се притесняват да ме поздравят на публично място, за да не се разбере, че са били мои клиенти", продължава той. Д-р Калабрия е автор на нова процедура по опъване на отпуснатата кожа само с един шев, която струва $5000 - 7000. Услугата е много популярна сред жените между 30 и 40 години. Възстановителният период е само четири дни. Звездите над 40 пък често опират до услугите на д-р Ричард Еленбоген, който е автор на процедурата „Обемен фейс лифтинг". При нея той третира кожата сякаш е спаднал балон. Цената на услугата е $15 000. Обикновено се прави шест седмици преди желаната публична изява. Естествено, прибягва се и до класическия ботокс, ефектът от който трае между три и четири месеца.
Ако пък се използват дерматологични и козметични процедури, обикновено трябва да се започне месец преди церемонията. Звезди като Рене Зелуегър и Чарлийз Терон използват услугите на спа центъра Ole Henriksen в Лос Анджелис. В продължение на три седмици те правят серии от различни процедури, всяка на цена от $115. Използването на лазер пък струва $600. Блестящата усмивка също си има цена - избелването на зъбите струва между $1000 и $1500. Педикюрът излиза между $400 и $600. Ако пък звездите имат проблеми с килограмите, грижата на професионален диетолог излиза 8000 за шест месеца и 12 000 за цяла година.
Естествено, не може да се мине и без услугите на топ фризьор. Сам Леонарди, който се грижи за косата на Линдзи Лоън, Ан Хатауей и Мерил Стрийп, взема от $2000 до $4000 за прическа. Не по-евтини са и гримьорите - цената може да достигне $4000 на ден.