Пиер и Жил - в Азия няма понятие добър и лош вкус

Партньори в работата и живота, Пиер Комоа и Жил Бланшар (по-известни просто като Пиер и Жил) притежават уникален артистичен стил и талант.

Диана Шингарова 25 June 2008

 

Партньори в работата и живота, Пиер Комоа и Жил Бланшар (по-известни просто като Пиер и Жил) притежават уникален артистичен стил и талант. Автори са на повече от 800 произведения, 50 от които, създадени в периода 1978-2008, можем да видим в залите на Софийска градска художествена галерия до 6 юни. Изложбата е част от световното турне на артистичната двойка, с което отбелязват 30 години съвместна работа и присъствие на световната арт сцена. У нас са по покана на Френския културен институт и на списание 1. Стилът им е еклектичен, а творбите - прелъстителни и запомнящи се, съчетават фотография и рисунка. Пиер снима, Жил подбира декорa и рисува върху готовата снимка. Умело смесват рококо, сецесион и барок. Вещо боравят със светлина, сянка и цвят. Като добавим влиянието на поп-арта, нео-готик стилистиката и гей културата, крайният резултат е провокативен, на ръба на кича и доста често на благоприличието. Всичко това можем да обобщим в една дума - “модерно”.

 Дали пред обектива им ще застанат Мадона, Наоми Кембъл, Мерилин Менсън, Жан-Пол Готие, Кайли Миноуг, Дейвид Бауи, Бой Джордж, Катрин Деньов, Палома Пикасо или Силви Вартан, Пиер и Жил извеждат образа до силна стилизация. Често сравняват рисуваните им фотографии с икони. “Идеализираме хората, на които правим портрети. Освен нашето обожание обаче присъства и тяхната собствена енергия. Показваме света, какъвто е, но през окото на поет.”

 Зад изразните средства на поп арта прозира дълбока философия и категоричност, която прави творбите им скъпо украшение на частни колекции и музеи за съвременно изкуство. Стойността на една картина надхвърля 70 000 евро, а критиката определя работите им като класика.

 Лесно ли се съгласяват звездите да участват в проектите ви?

Досега никой не ни е отказал. Показваме скицата и обясняваме на модела ролята, която трябва да изиграе. Звездите сами набавят част от костюмите или аксесоарите, необходими за изпипване на детайла. Част от дрехите измисляме и реализираме ние, за грим и коса викаме най-добрите в занаята.

Откъде черпите сюжети и вдъхновение?

Портретът на Мадона например е провокиран от древна японска легенда. Силви Вартан е наш идол и вдъхновение, свързваме я със спомени от детството и това сме изобразили с цирка в портрета й. (Две от рисуваните фотографии на Силви Вартан са специално създадени за изложбата в София.)

Какво е за вас думата “кич”?

Кич, кич, кич. (Смеят се многозначително.) Много обичаме Азия, където няма понятие като добър или лош вкус.

Вашата формула на успеха?

Много се допълваме, имаме еднаквото отношение към религията, към пътуванията, които ни вдъхновяват, и сме последователни в работата си. В началото не ни възприемаха. Първият портрет, който направихме, беше на Иги Поп. Живеехме в малък апартамент и единственият начин да направим картините си ударно въздействащи беше да използваме силата на цвета. По-късно в работите ни се появи декор, създадохме среда.

Разкажете за Индия, знам, че ви вдъхновява.

Първото ни посещение беше в края на 70-те. Оттогава доста пъти сме се връщали там. Открихме филмите и цветовете на Индия, актьорите на Боливуд и религиозните сюжети. В южната част на страната освен традиционните вярвания има и много католици, така темата за религията и светците съвсем естествено проникна в творчеството ни.

Как ви се струва България?

Това е първата страна от Източна Европа, която посещаваме. Всичко ни харесва. Чувстваме се като у дома.

Къде живеете сега?

В едно от предградията на Париж. На долния етаж творим, а горе живеем.

Как си разпределяте домакинските задължения?

Фотографът готви, защото има повече свободно време, а художникът пазарува, избира храните първо по цвят, после по форма. Иначе се храним здравословно с много зеленчуци и риба, падаме си и по тайландската кухня.

Вашето изкуство е и много популярно, и търсено от колекционери и музеи. Как си го обяснявате?

Хората веднага разбират картините ни. Те разказват и митологизират, зад бляскавата и весела страна понякога прозира идеята за страдание и самота. Всяка картина носи парфюма на епохата. Съществена е красотата – галеща и чиста като на икона, фараон, звезда, матадор, моряк. Това е наша собствена естетика, която издига в култ човешкото лице и тяло. В картините ни дори смъртта е представена красиво. Това е нашият идеален свят.

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР