„Шанел №5“ и Брад Пит

Различно съвършени

01 January 2013

Различно съвършени

„Всяко пътешествие свършва, а ние продължаваме.“ Брад Пит говори директно на камерата, мек, съблазняващ глас, косата му е с дължината, която помним от „Легенди за страстта“. Кадрите са черно-бели, под режисурата на Джо Райт, последно той се подписа на филма „Ана Каренина“ с Кира Найтли и Джуд Лоу, не сме забравили неговите „Изкупление“ и „Гордост и предразсъдъци“. Този път филмът на Джо Райт се казва „Шанел №5“, а звездата е Брад.


Така най-харесваният мъж срещна най-легендарния парфюм. За първи път някой, различен от жена, е избран за лице на дамски аромат. Но това не е единственото „за първи път“ в историята на „Шанел №5“!
Когато Габриел Шанел отива в парижката лаборатория на парфюмериста с руски корени мосю Ернест Бо, тя е сигурна поне в едно. Нейният ПЪРВИ аромат няма да прилича на тежките цветни ухания, които буквално я зашеметяват, докато слуша музиката на любимия си Игор Стравински в операта. Нейният ще бъде строго елегантен, минималистичен като стила на дрехите, които налага. И сложен, защото такава е женската природа. Затова, когато Ернест Бо със своя тежък акцент й предлага да избере между шестте чашки с различни парфюми, тя след кратък размисъл избира стъкленицата с номер 5 – богато, но дискретно ухание, сдържано до великолепие.* Интересно, казва Коко, не мога да отлича нито една доминираща съставка. Няма такава, отвръща Бо. Дотогава парфюмите са се състоели най-вече от една есенция – роза, роза, роза или гардения, гардения, гардения, или само жасмин. За първи път в „Шанел №5“ се използват алдехиди – лабораторно създадени вещества, излъчващи изтънчен и абстрактен аромат.
За първи път в съвременната история на парфюмерийството Мадмоазел се отказва от натруфените стъкленици, които украсявали будоарите още от времената на френските крале, и поръчва семпло квадратно шише, което акцентира върху кехлибареното съдържание и по-късно ще бъде признато за шедьовър на дизайна и изложено в Музея за съвременно изкуство в Ню Йорк.
И отново стигаме до брадпитовското „за първи път“. След лицата на толкова известни жени мъж рекламира „Шанел №5“. Безпогрешният избор пада върху може би най-харесвания, оглавил най-много класации за сексапилни мъже. Но до върховете Брад Пит не стига, защото се е родил „със сребърна лъжичка в устата“. И той като Коко Шанел трябва сам да си извоюва място под звездите, само че не на Париж, а на Холивуд. Отгледан от любещи, но доста обикновени и дори консервативни майка и баща, Брад прави категоричен избор още съвсем млад. Напуска колежа, в който учи журналистика и реклама, и заминава за Ел Ей, за да стане актьор. Налага му се да работи, за да може да кара актьорски курсове, защото е наясно, че едно хубаво лице, дори едно много хубаво лице, не е достатъчно. А за лицето му се изказват дори учените, които установиха, че симетричните му черти били белег на добри гени. Жените моментално разчитали този факт на подсъзнателно ниво и затова ужасно харесвали мъже като Брад.
На Брад обаче, изглежда, не му стига да е просто харесван. Затова към личните си трофеи прибави още бащинството – общо 6 деца с Анджелина Джоли, три от които осиновени, хуманитарните каузи на съвместната им благотворителна организация, борбата за правата на гей двойките. И всичко това на фона на една стабилна кариера, благословена с талант и харизма (очакваме с нетърпение последния му филм „Убивай ги нежно“ с премиера този месец). Както казва Пит в рекламния филм за аромата: „Светът се движи и ние заедно с него. Нови планове се появяват, нови мечти.“
Рекламните фотоси за кампанията са направени от друг голям - Марио Соренти, когото определят като магьосник на светлината. Марио, който се преселва с родителите си от Италия в Ню Йорк, когато е на 10, е една от знаменитостите в Голямата ябълка. Пред обектива му са заставали много от най-големите звезди на модата и киното. На неговите снимки Брад е енигматичен, разчувстван, небрежно елегантен до болка. И, да, не може да говори, но по очите му четем какво ни казва: „Където и да отида, там си и ти, моя съдба, мое щастие.“ Изглежда, това е неизбежно с „Шанел №5“.
* В текста има скрити цитати от книгата на Крис Грийнхалч „Коко&Игор“, ИК „Колибри“.


Пет и после Пит

Отначало самата Мадмоазел Коко рекламира аромата. После идват актрисите, точно 5 досега, които олицетворяват Chanel №5. Първото световноизвестно лице през 70-те е Катрин Деньов. Видеорекламата е аскетична и скромна. Деньов просто гледа загадъчно в камерата и признава, че има тайно място на тялото си за Chanel №5. Следващата в списъка е Карол Буке. Режисирана от Ридли Скот, тя се пръска с Chanel №5 и започва да пее I Wanna Be Love by You. Chanel се разделя със звездата на френския екран след 15-годишно сътрудничество. Следват истории, достойни за пълнометражен филм.
1999 г., най-страшният Съвременна приказка за Червената шапчица с режисьор Люк Бесон. Очарователна нарушителка (в ролята Естела Уорън, канадски модел и актриса) прониква в трезора на Парижкия музей, за да се напръска с любимия аромат. Вълците пазачи аха да се нахвърлят на бедното момиче, но омагьосани от парфюма, го пускат. За първи път Chanel пуска рекламния филм в кината, като той предшества романтичната комедия „Нотинг Хил“.
2004 г., най-скъпият Лесно ли се харчат 44 млн. долара за 4 минути? Отговора знае Баз Лурман. Героинята на Никол Кидман, нещо средно между Мерилин Монро и принцеса Даяна, бяга от папараците. В таксито попада на неизвестен писател, който я отвежда на покрива на небостъргач. Накрая на него му остават нейните целувки и ароматната следа на Chanel №5. А на нея – увереността, че няма да я забрави, и роклята облак от Карл Лагерфелд.
2009 г., най-емоционалният Шедьовърът на Жан-Пиер Жоне „Нощен влак“ се снима в легендарния Ориент експрес. Одри Тоту, която междувременно е изиграла госпожица Шанел в биографичния филм „Коко преди Шанел“, среща героя, но го изгубва в тълпата на гарата в Истанбул. Хепиендът е неизбежен благодарение на Chanel №5.
Но ето че през 2012-а Брад Пит разби хегемонията на жените. От страна на Chanel това е стратегически верен ход. Всяка поява на Брад си е гореща новина, а сега се задава и сватбата му с Анджелина Джоли... Направо не се сещаме кой може да го измести от челото на информационния поток и от сърцата ни. Освен ако... Освен ако на земята не кацнат някакви ужасно красиви, романтични и мускулести извънземни с много мощно черно НЛО! Но дотогава ще вдишваме Chanel №5 и ще фантазираме точно за неговите чисти сини очи.


Петият закон на Габриел
1 От мострите, които й предоставя емигриралият от Русия парфюмерист Ернест Бо, Коко Шанел избира 5-ата поред. Според друга версия за името на новия аромат Мадмоазел увековечава числото 5, тъй като й носи късмет. Родена под знака на Лъва, петия в зодиака, тя не само представя колекциите си на датата 05. 05, но и я обявява за рожден ден на аромата. Първите 100 пробни флакона Коко изпраща като коледен подарък на модни и светски знаменитости.
2 Това е най-продаваният аромат на ХХ век. Всеки 55 секунди в света се купува по един. В пирамидата му няма главни нотки, като формулата е с над 80 съставки и се пази в сейф. Само „носът“ на Chanel Жак Полж знае шифъра на сейфа.
3 Алдехидите, символизиращи свежестта на Северния полярен кръг и замръзналите езера и реки, свидетелстват за руските „корени“ на аромата.
4 Най-запомнящата се реклама, без марката да похарчи и цент за нея, прави Мерилин Монро. На въпроса в какво спи облечена най-желаната блондинка на столетието отговаря: „Няколко капки Chanel ¹5.“
5 В чест на 75-годишния юбилей на аромата девствено бялата опаковка се обагря в 4 различни цвята. Дизайнът е на кръстника на попарта Анди Уорхол.
 
ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР