Фредерик Бегбеде: Топмоделите са опасни

От четири години французинът Фредерик Бегбеде е един от най-модните европейски писатели

Милена Динкова 11 June 2004

Наричат го бунтар от нов тип, сравняват го с Че Гевара и славят анти-рекламния му роман "9,99" като "манифеста на новата революция". Самият Бегбеде се наслаждава на известността си със стил. Като копирайтър с 10 години стаж в рекламна агенция-великан, той знае как се прави това. При скорошното си посещение в България писателят се забавляваше да критикува "фалша на рекламата", докато организираше нещо като томбола с бутилирана водка. Каква по-добра промоция за опияняващия роман "Любовта трае три години" - втората книга на Бегбеде, която излиза на българския пазар.

Фредерик, в продължение на десет години вие сте работили за парижкия клон на американската рекламна агенция Young&Rubicam. Беше ли забавно?

В началото - да. Когато отидох там веднага след университета, работата ми се струваше невероятна. Имах властта да говоря от името на големите компании пред публика от милиони хора по цял свят. Някои от слоганите, които създадох, станаха изключително популярни. Например аз съм автор на фразата: "Гладай ме в очите. КАЗАХ, очите!". Тя се появи под прочутите снимки на Ева Херцигова за сутиените Wоnderbra.

В един момент обаче работата започна да ме съсипва. Дойде ми до гуша от нея, бях отвратен. Рекламната индустрия ме изпълни с омраза и желание за мъст. Оказа се, че работата, която вършех, може да бъде и много депресираща. Всяка една от работните срещи с бездарните ръководства на големи компании ме ядосваше все повече. А когато човек е постоянно ядосан, за него има две възможности - или развиваш проблеми с храносмилането, или пишеш книга. Аз избрах второто...

Но вие пишете "9,99", за ви уволнят. Така планирате да приберете солидното обезщетение за безработица, което се полага в такива случаи.

Да, така беше. И знаете ли - наистина ме уволниха. Само че не заради книгата, а уж заради сериозна грешка от моя страна при изпълнение на служебните ми задължения. Това автоматично ме лиши от обезщетение.

Значи не сте доволен?

Всъщност доволен съм, защото "9,99" се оказа голям успех. Изглежда съм късметлия. Ако не беше книгата, щях да се окажа без работа и без средства - просто един бедняк. Тогава какво щяха да правят моите наследници... (Смее се)

Колко печелехте като рекламист?

Точно преди да ме уволнят, печелех около 10 000 евро на месец.

Някои хора ви наричат сноб. Има дори интернет сайт, посветен на вас, който се нарича snob.org.

Да, има такъв сайт. Името му е шега. Snob всъщност е френската абревиатура на фразата "неофициален сайт за [Фредерик] Бегбеде".

Но има и още нещо - думата "сноб" идва от латинското sine nobilita т.е. неблагороден. Това е истината за мен: аз не съм благородник, а просто един буржоа, които критикува буржоазията. Вярно е, снобите са арогантни и аз обикновено изпитвам желание да ги зашлевя. Но от друга страна, те често се оказват оригинални и креативни, ексцентрични и екстравагантни.

Мисля, че Оскар Уайлд е истински сноб. Според мен сноб е и човекът, който иска да открие нови групи и музиканти, за да не слуша музиката, която слушат всички. Това е човекът, който е чувал за "Нирвана" две години преди албума Nevermind. И ако щете, снобско е също, ако някой е прочел книгата ми "9,99" още преди четири години.

Естествено, предпочитам да ме наричат модерен, но и думата "сноб" в никакъв случай не ме обижда.

Имате ли любими марки. Какви дрехи обличате?

Сакото, което нося в момента, е Willman, но това не е популярна марка. Честно казано, не съм жертва на модата. И все пак съм човек като всички останали... Никой не може да избяга от брандовете, защото в света, в който живеем, те са навсякъде. Ако все пак искаме нещо да променим, трябва да избираме добрите, а не лошите марки. Добрите са дело на фирми, които не разрушават планетата Земя. Като потребители ние трябва да сме информирани и любопитни за нещата, които пазаруваме. Има фирми, които са етични и харчат много пари, за да щадят околната среда. Именно техните продукти трябва да купуваме, а не просто всичко, което виждаме по телевизията.

Твърдите, че сте написали "9,99", за да покажете колко нещастни могат да бъдат богатите хора.

Да, така е. Днес всеки мечтае да бъде богат. Живеем в система, при която новият бог са парите. Рекламата непрекъснато ни внушава, че ще бъдем щастливи, ако имаме пари. Аз обаче вярвам, че богатите не са щастливи. Пиша моите книги, за да разруша идеологията на парите. Темата ме интересува, защото богатите наистина са различна порода хора, както е казал Скот Фицджералд.

Тези, които имат много, не водят нормален живот. Те приличат на нас, с тази разлика, че при тях всичко стига до крайност. Богатите винаги искат повече удоволствие, повече усещания... Затова тези хора изглеждат абсурдно, когато пишеш за тях. Те често са смешни, глупави и грозни. Дори мога да кажа, че бедните момичета са много по-секси от богатите. Ако една жена живее скромно, тя е по-естествена и по-истинска.

Като рекламист сте работили с много красиви жени. Какво мислите за топмоделите?

Мисля, че всички те трябва да ме навестяват по-често. (Смее се)

За съжаление, аз си знам, че топмоделите не съществуват. За мен те са като вятърните мелници на Дон Кихот. И всички ние - обикновените хора, водим битка с тези измислени създания.

Ето това е най-гадното в лъскавия свят на рекламата. Жените по цял свят страдат от мисълта, че са грозни, че никога няма да изглеждат по подобен начин и като резултат стават анорексички. Топмоделите са опасни, те са новите диктатори. Помислете само: колко жени по света изглеждат като тях? Не много. А колко мъже по света имат възможност да спят с жени, които приличат на топмодели? Не много. Ето как рекламата депресира хората...

На последните избори за президент във Франция вие поддържахте комуниста Робер Ю. Това ли е политическата ви ориентация?

Знаете ли, Комунистическата партия във Франция вече е нещо като социално-демократическо обединение. Партията се реформира из основи преди 10-15 години - вече не е сталинистка или дори марксистка. Единственото, което е останало от комунизма, е името. Днес френските комунисти казват само, че богатите трябва да плащат повече данъци, за да има и за бедните. Разбирате ли, нещо като "идеологията" на Робин Худ...

Освен рекламите вие критикувате и телевизията. Защо се обявихте срещу "тиранията на рейтингите"?

Защото когато ТВ продуцентите се стремят да съблазнят все повече зрители за все по-кратко време, те започват да правят глупости. Днес телевизията се развива в много странна посока. Показват ни как хора ядат буболечки за пари... Е, как да не се бунтувам срещу тиранията на рейтингите?!

Но и вие сте се изявявали като ТВ водещ. Дори сте направили предаване, в което всички участници са голи. Защо решихте да се съблечете?

Защото исках да съм стриптизьор, но никой не ме канеше да се събличам. Когато се сдобих с мое собствено шоу, вече имах възможността да се покажа гол. (Смее се) Всъщност темата на предаването беше революцията и подривната дейност. И понеже гостите ми бяха все хора, които критикуват съвременната цивилизация и мечтаят за революция, реших, че ще бъде най-подривно, ако се съблечем. Сигурен бях, че ще предизвикаме голям скандал и хората ще говорят за нас. Но не стана голям скандал, стана малък... защото днес всичко е позволено да се показва по телевизията.

Кое е най-скандалното нещо, което можете да си представите?

Мисля, че след 20 години ще е напълно нормално в рекламите да се показват убийства. Например, в рекламната ТВ пауза виждате човек с пистолет, опрян до главата. После излиза някои от фирмата-производител и ви казва: "Купете нашия продукт, иначе ще гръмнем този нещастник."

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР