Пейсли - сълзите на Изтока
Този сезон завръщането на орнамента „пейсли“ се отбелязва със завидна възхвала от поклонниците му на високия подиум.
Кристина Симидчийска 04 June 2012
Haider Ackermann
Той има много имена, спорен произход и почти митична история. Следите му са забелязани от Турция и Индия до Япония и Северна Африка. Но по-важното е, че този сезон завръщането на орнамента „пейсли“ се отбелязва със завидна възхвала от поклонниците му на високия подиум.
Ще срещнете странни легенди за различните му названия – всяко с различно тълкуване и символика. Дори понякога деликатно да променя вида си, пак лесно ще го разпознаете по екзотичната капковидна форма (и магично свойство – да потъва в забрава с десетилетия, а след това за миг отново да се издига на пиедестал). Според някои е създадена в Египет, където е символизирала пшеничения клас като знак за безсмъртие. Според друга версия с този символ персите отдавали почит на огъня, а в трета се нарича „персийски кипарис“ и изобразява целостта на свещеното дърво. В Индия смятат формата му за израз на движението, развитието и енергията и неслучайно орнаментът украсява сватбеното сари на индийските невести. А в историята на Азербайджан се нарича „бута“ (от санскрит - „огън“) и е символ на огнените пламъци („бута“ също така е знак на живота и вечността в зороастризма). В Пакистан името му е carrey, което на езика урду означава „семена на манго“. В Иран „краставичката“ е пожелание за щастие и благополучие в дома. В почти всички арабски страни обаче го наричат „сълзите на Аллах“.
Според сравнително официални твърдения орнаментът се разпространява в Европа през XVII век благодарение на търговията с копринени и кашмирени тъкани на Англия и нейните индийски колонии. През 1820 г. в шотландското градче Пейсли е открита първата фабрика за кашмирени шалове с източни орнаменти и както се досещате – те получават ново име, с което да превземат Европа. Както между другото и се случва.
Поредният „взрив“ на популярност за „пейсли“ идва през 60-те (легендарният музикант Джон Ленън дори декорирал с него жълтия си Ролс-Ройс), а после отново потънал в забрава за цели две десетилетия. И по-точно до 1981 г., когато италианският дизайнер Джакомо Етро се завръща от дълго пътешествие в страните на Изтока и създава серия тъкани с принт „пейсли“. Две години по-късно екзотичните рисунки вече красят кожените чанти и куфари на марката и постепенно се превръщат във визитната картичка на Etro.
А този сезон Stella McCartney, Jil Sander, Haider Ackermann и Thakoon го превърнаха в обект на вдъхновение, мултиплицирайки го във всевъзможни цветове и размери върху блузи, рокли, панталони и аксесоари. И с пълна свобода го комбинираха с изчистени бели ризи, спортни бомбъри, кожени якета или други настояващи за вниманието ни принтове. И не оставиха следа от съмнение, че „пейсли“ удобно ще се настани в гардеробите ни и през следващата зима.