Трите страсти на Джулиан Шнабел

Мъжът, който обича жените, киното и рисуването, на 70 отново стана баща

Краси Генова 12 October 2022

Снимка: getty images/guliver

Забравете Кари Брадшоу и нейното уютно гнездо в артистичния квартал Уест Вилидж, които привличат стотици туристи в Ню Йорк, бленуващи да заснемат моминското жилище на героинята от „Сексът и градът“. От няколко месеца кварталът се радва на интереса на папараците заради една бебешка количка, с която се разхождат красива висока блондинка и възрастен мъж с тъмни очила, брада и задължителната шапка. Тя е с фигура на топмодел и е поне два пъти по-млада от него, но истинската причина за този медиен интерес е той – американският художник и филмов режисьор Джулиан Шнабел, един от любимците на създателя на попарта Анди Уорхол.

В края на миналата година като коледен подарък в живота му се появи седмото му дете – момиченце на име Есме. 70-годишният Джулиан и шведската интериорна дизайнерка Луизе Кугелберг са романтична двойка от няколко години, а благодарение на интимния си партньор красавицата добави към творческата си биография работа като съсценарист и съмонтажист на филма на Шнабел „Ван Гог: Пред портите на вечността“ (2018 г.). 

Изглежда, че с нея за първи път Джулиан открива не само красива муза в личен план, но и партньор, с когото да споделя всичките си артистични хрумвания. Критиката определя филма за Ван Гог като най-интересната му филмова история досега, въпреки че в биографията му има продукции, които му носят важни филмови награди. Като „Скафандърът и пеперудата“ (2008 г.), за който получава „Златен глобус“ за режисура. И досега този филм е най-награждаваният му кинопроект.

Въпреки успехите на световната арт и филмова сцена, в настоящия момент изглежда, че Шнабел е отдаден само на семейството си. За новата си половинка щастливият художник не пести суперлативи. „Луизе е толкова красива, че трябва да си отварям очите на шест, за да не ѝ налети някой!“, коментира в телевизионно предаване той. Най-вероятно има предвид такива ценители на женската красота като самия себе си. Може би само Уорън Бийти с прочутото му червено тефтерче с интимни трофеи задминава апетита на Шнабел към жените.

Наследник на евреи, емигранти от Чехословакия, като малък Джулиан, по спомените на майка му, обича да рисува навсякъде и показва силен характер. С израстването към страстта му към рисуването се добавят сърфът и момичетата. Това са любимите му теми и досега, коментира сестра му в документалния филм „Джулиан Шнабел – интимен портрет“, който се излъчва по Nexflix. За да се прехранва в младежките си години, работи като продавач на слънчеви очила и готвач в ресторант, където се запознава с първата си съпруга – белгийката Жаклин Боранг. На 26 години Джулиан вече е баща на две деца и е в очакване на трето.

Умната и много амбициозна Жаклин има таланта да създава приятелски кръг около семейството си все от известни имена на нюйоркската арт сцена – Кийт Харинг, Анди Уорхол и Жан-Мишел Баския. Баския, който за кратко споделя и леглото на Мадона, е сред най-близките приятели на Шнабел и това е причината той да дебютира като кинорежисьор именно с филм, вдъхновен от таланта на рано отишлия си чернокож художник. И досега в класацията на филми, базирани на живота на арт легенди, „Баския“ (1996 г.) е на първо място. Успехът като художник и суперлативите за работата му като филмов режисьор не главозамайват Шнабел, който превръща любимата си пижама в официално облекло. Тази идея му дава втората му съпруга, красивата испанска актриса Олац Лопес Гармендия, която се появява във втория му филм „Преди да падне нощта“ (2000 г.) – екранизация по романа на кубинския писател Рейналдо Аренас, в чиято роля влиза Хавиер Бардем.

Джулиан и Олац се срещат в Испания, където художникът открива самостоятелна изложба, и въпреки че в този момент е все още женен за Жаклин, се впуска в луда авантюра с красавицата. Напуска Жаклин с артистична лекота и влиза в нова фаза на любовния си и арт период. Определят стила му като неоекспресионизъм, а самият Шнабел допълва, че взима това-онова от любимите си Франсис Бейкън и Пабло Пикасо, но „стилът на един художник не може да прилича на друг, иначе не е истински артист“.

Негов запазен знак е извайването на портрети върху канава, на която са налепени парчета от счупени чинии. Всяка една от любимите му жени притежава такъв портрет, може би с напомнянето, че любовта е крехка и чуплива. Един от най-големите му колекционери, милиардерът Питър Брант, който е настоящият издател на списанието на Уорхол – „Интервю“, е категоричен, че „Джулиан Шнабел е геният на своето време заради безмерния талант и увереността, че изкуството е най-важното нещо на света, което има мисията да спасява“. Въпреки че използва и киното като език за изразяване на всички бушуващи мисли и страсти, Шнабел вярва, че само рисуването притежава мощната дарба да пречиства.

Харизмата му на артист действа като магнит на всички около него, особено на жените. И Жаклин, и Олац добавят нещо ценно към имиджа му. Белгийката полира светските му обноски, а испанката „продава“ ексцентричността му. И до днес модната компания на Олац поддържа линията Шнабел, в която са включени някои от любимите му пижами. Синеоката прелест е майка на близнаците Сай и Олмо, които вървят по стъпките на прочутия си баща и в настоящия момент движат галерия в родния град на майка си – Сан Себастиан.

По ирония на съдбата киното е като махало, което отбелязва началото и края на романтичните връзки на американския художник. Докато е все още в обятията на Олац, Джулиан започва подготовка за филма „Мирал“. Сценарият е дело на италианската журналистка Рула Джербеал, в която се влюбва в мига, в който я вижда. Докато репетират на маса с актьорите, взема важното решение да напусне съпругата си и да се установи за кратко в Рим, където живее родената в Израел екзотична дама. Тя е амбициозна, силна, уверена, умна – комбинация, която за Шнабел е много важна. Няколко години по-късно ще изневери на високите си критерии, когато пред него застане един от топмоделите на „Викторияс сикретс“ – датчанката Мей Андерсън. Тя се появява на вечерята, която в негова чест дава прочутият арт дилър и галерист Лари Гагосян, и нокаутира сърцето му с голямо деколте, сини очи и секси усмивка.

Повален от стрелите на Купидон, Джулиан убеждава Лари да ѝ намери работа в една от галериите си, а след няколко месеца я принуждава да напусне, за да се посвети на бременността си. На 61 години художникът става баща за шести път, на момче, което кръщават Стрелеца. Много скоро обаче родителите откриват и големите различия помежду си. 30-годишната Мей обича нощните купони, а Джулиан – разговорите за изкуство, вина и долче вита. Раздялата им е бърза, безболезнена и съвсем в духа на „клуба на жените на Шнабел“ – със запазване на прекрасни отношения и често гостуване в някоя от къщите му – като бившата конюшня в Уест Вилидж или семейната вила в Испания.

Вече порасналите деца на Шнабел от първите му два брака често играят ролята на детегледачи. Вито – синът от първата му съпруга, също създава своя собствена галерия. Вито Шнабел е наследил и любовчийската част от ДНК-то на прочутия си баща, защото за скромните си 29 години има дълъг списък от завоевания – Ел Макферсън, Амбър Хърд, Хайди Клум и Ирина Шейк.

Малко преди да стане баща за седми път – на Есме (името „открадва“ от любим разказ на Дж. Д. Селинджър „На Есме – с обич и омерзение“, както се нарича и актуалната му изложба в Лос Анджелис), Джулиан става и дядо. Дъщеря му Стела, която известно време се занимава с кино, ражда бебе на име Виктор. „За много хора баща ми е шокиращ герой, но ние, неговите деца, сме свикнали с всичките му ексцентричности и го обичаме и харесваме и заради тях!“, допълва Стела в документалния филм за Шнабел.

Близката приятелка на Джулиан, певицата Лори Андерсън, пък добавя, че най-характерното нещо за художника е способността му да обича. „Джулиан има сърце на гигант и в него живеят само красиви хора!“, коментира тя във филма. Самият той е много по-ироничен. „Преди много време имах самостоятелна изложба в музея „Уитни“, истинска мечта за много художници. Бях ли на седмото небе тогава? Бях! Има ли значение това сега? Не.“

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР