В йога няма вълшебно хапче-асана

08 май 2018

Тази седмица една от моите ученички ме попита коя асана да прави за проблемите в горната част на гръба. Отговорих й: “Никоя”. Всъщност е точно така - в йога няма вълшебно хапче-асана, което да ви помогне при определен проблем. Важно е да разбираме ЗАЩО боли именно там и какво точно НЕ работи.

При изпълнението на всяка асана обяснявам как са разположени костите, накъде насочваме мускулите, но не за да направим позата да изглежда като от картинка в книга за йога и да се снимаме в позата, за да се похвалим във фейсбук и инстаграм. Също така, не за да достигнем моментално самадхи (състояние на медитация и усещане за сливане с цялото), което също би било добре...

Нека да си признаем честно, че не са много онези, които идват на йога в търсене на Самадхи или Мокша (спиране на цикъла от прераждания). Все повече от практикуващите се интересуват предимно от проблемите на тялото. Именно тук възниква въпросът за йога терапията. Особено, когато в тялото вече има болезнени места. Разбира се, на всички им се иска да чуят един прост отговор, например: прави Адхо Мукха Шванасана четири пъти на ден и всичко ще се оправи. Самата поза Куче с лицето надолу несъмнено е прекрасна, но е много важно как точно я изпълняваме. Ако просто копираме картинката от книгата, това не върши работа.

Възниква логичният въпрос: а кое тогава върши работа? Важно е правилно да работим с ръцете и краката. Именно чрез кармендрите (органите на действието) можем да влияем на ситуацията в гърба, в ставите и във вътрешните органи. Важно е да построяваме асаната така, че да създаваме пространство в тялото, да предизвикваме движение на мускулите, изтягане на гръбнака. Именно този тип работа променя и развива асаната, променя нашия стереотип на движение. За всички асани е важно КАК ги изпълняваме, а не как изглеждат отстрани. Затова, за всеки проблем има редица асани, които биха способствали ситуацията да се подобри, но не може да се каже, че една определена асана ще ви помогне, особено ако не знаете как да я изпълните правилно.

По време на часовете по йога развивайте фините усещания в тялото, наблюдавайте как откликва то на едно или друго движение и, разбира се, разговаряйте с учителя за ефекта от асаните. При дискови хернии и хронични болки в гърба и врата посещавайте специализирани класове за разтягане на гръбнака и сваляне на напрежението в проблемната област.

Желая ви приятна практика.

sattvica.bg

ВИЖ КОМЕНТАРИ
ТВОЯТ КОМЕНТАР