Клод Монтана, изгубеният талант

Сравняват чувството му за лукс и рафинираност с това на Ив Сен Лоран, а в безупречната кройка на кожите Монтана е ненадминат. Ненадминат е и в предизвикателствата – мотористките му каски и метални вериги са определени като нацистки и скандални

04 април 2018

С годеницата си Уолис Франкен по време на проба за сватбената й рокля по негов дизайн, 1993 г.

Клод Монтана е един от най-талантливите, ексцентрични и трагични герои на световната модна сцена. Разглезен от славата, страдащ от биполярно разстройство и тежка зависимост от наркотици, той все пак успява да впечатли света със своя талант.

През 80-те и 90-те години на миналия век френската мода изпитва силна носталгия по златните си години и големите си имена, като Диор и Баленсиага, и е в състояние на тежък финансов колапс. Нуждае се от свежа кръв, затова разчита на младите таланти Клод Монтана и Тиери Мюглер, на Жан-Пол Готие и Кензо Такада да върнат блясъка и славата й. Монтана се появява в модата в точния момент и с необходимата доза дързост и талант, постига успех със собствена линия дрехи, дръзки и изчистени, с подсилени рамене и скулптиран силует. През 1989 г. е поканен за главен дизайнер на Dior, но преговорите са неуспешни и той става творчески директор на Lanvin. Да твори висша мода е неговият звезден миг и най-щастливото време в живота му.

Осем години по-късно е на дъното след самоубийството на жена си, бивша манекенка и негова муза. Заподозрян е в убийство, наяве излиза агресивната му природа, съчетана с известната на всички твърдо хомосексуална ориентация. Банкрутира, защото отказва да види реалностите, да се довери на финансов мениджър за компанията си и да се раздели с излишния лукс от сорта на вила на остров Капри и дворец от ХVІІІ век във френската провинция. Днес живее в сърцето на Париж в апартамент под наем и от блестящия парти лъв, движещ се в свита от екстравагантно облечени мъже, не е останало нищо. Освен мечтата му някой ден отново…

по време на ревю с Кристи Търлингтън

… Някой ден отново да бъде кралят на червената пътека, така, както е бил близо 20 години – за това мечтае Монтана. Неговите шоута са били извънредно събитие, тълпата е готова да разбие вратите само за да се добере до подиума, готова е да чака с часове, за да бъде свидетел на грандиозните му спектакли. За елитните американски магазини Saks Fifth Avenue и Bergdorf Goodman неговите бродирани вечерни сака са бестселър, от който никога няма достатъчно бройки. Американските модни байъри са предричали бляскава кариера само на двама европейски дизайнери – на него и на Армани. Славата му в Америка расте – през 1986 г. Монтана се появява на Оскарите под ръка с Шер и с пластове от любимия му гланц за устни, с който не се разделя. (Пресата писа преди няколко години, че той често задига гланц за устни от близката до дома му аптека – странност, с която аптекарите били свикнали.)

Сравняват чувството му за лукс и рафинираност с това на Ив Сен Лоран, а в безупречната кройка на кожите Монтана е ненадминат. Ненадминат е и в предизвикателствата – мотористките му каски и метални вериги на едно от ревютата му са определени като нацистки и скандални. И двамата, Монтана и Лоран, са подвластни на наркотиците и алкохола, на разюзданите луксозни нощи в парижките барове, на срамежливостта си, на комплексите си, на крехката си депресивна натура. До Ив Сен Лоран обаче стои стожерът Пиер Берже, негов любовник и гениален финансов мениджър. Монтана няма този късмет. Той има много любовници, които го наричат Кло-Кло или Мерилин Монро, но е сам срещу целия свят. И за разлика от Мюглер, който не пие и следва макробиотична диета, неговият бивш съквартирант Монтана е без мярка във всичко.

следваща страница »
ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР