Гимнастика с индийски бухалки

От няколко години интересът към нея се възражда, защото раздвижва и стяга схванатите от офис седенето тела без травматизма и напъните на фитнеса

Адриана Попова 03 януари 2018

Тази древна гимнастика с родина Индия е толкова популярна в Европа и Америка на границата на XIX и XX век, че е включена като спорт в Олимпийските игри през 1904 г. После е позабравена. От няколко години интересът към нея се възражда, защото раздвижва и стяга схванатите от офис седенето тела без травматизма и напъните на фитнеса. Прилича донякъде на тренировка с уреди по художествена гимнастика, само че тук бухалките не се подхвърлят, а само се въртят плавно. И я няма Нешка, която да ви се кара, ако не спазвате диетата...

Гимнастиката с индийски бухалки произлиза от свещения танц на Шива, който бил изпълняван със свещи. Древните персийски бойци pehlwani включили дървените бухалки като уреди за физическа подготовка. Бухалките станали популярни, освен в Иран и Индия, из целия Среден изток, а през XIX в. по тях се запалили и британските войници от колониите. Пренесли ги във викторианска Англия, където уредите били подложени на редизайн и заприличали на кегли за боулинг. Нарекли ги Indian Clubs. С тях гимнастика правели не само мъжете, но и викторианските жени и деца. В средата на XIX век модата прескочила отвъд океана. През 30-те години постепенно изгубили популярността си в полза на набиращите масовост баскетбол, бейзбол и футбол.

Самата бухалка ти е учител, показва с чуквания тук и там дали изпълняваш правилно движенията, казва Теодор Миладинов от софийското Studio 84 Art&Motion, докато група ентусиазирани млади хора върти бухалки в залата. Никой не казва ох, явно „учителят“ е доволен от изпълненията. Гимнастиката стабилизира стойката, по-точно възстановява естествената човешка стойка. Буда е казал, че когато седиш в правилна стойка, не остаряваш, напомня Теодор Миладинов, а кой би противоречил на Буда? Теодор е специалист по приложна кинезиология – наука за движенията, и се занимава с възстановяването на елитни спортисти, като лекоатлети, футболисти, плувци. Обяснява, че в случая траекторията на движенията е по Златната спирала на Фибоначи.

Ефект - разтяга и заздравява ставите, възстановява сухожилията, работи за хормонален и психически баланс, изправя стойката, развива гъвкавост, кардио ефект с умерено натоварване на сърцето и е забавно!
Става дума за комплекс от бавни и плавни въртеливи движения, които „не развиват единствено челюстите и езика“. Не се изисква специална физическа подготовка. Гимнастиката е подходяща и дори препоръчителна за хора с проблеми в гръбначния стълб, като дископатии. Особено добре действа при схващанията в раменете, лопатките и мускулите на гърба, причинени от седенето пред компютъра, които въртеливите движения с бухалките безапелационно раздвижват. Високият брой повторения стимулира циркулацията на синовиалната течност, която смазва ставите. На практика няма противопоказания. Развива не само горната част на тялото, но и стяга коремните мускули и бедрата – тези мускулни групи се напрягат постоянно, за да компенсират извиването на торса при въртеливите движения на ръцете.

Упражняват се рамото, китката и лакътят по начини, невъзможни при традиционните тренировки с тежести, където движенията са центрирани към тялото, докато при ставната гимнастика те са центробежни. Интересното е, че бухалката не се повдига, а се залюлява, така че няма опасност да направите грозни мускули на ръцете. Още повече в масовия случай бухалките не са тежки – от половин, един до два килограма. Който иска да работи специално за сила на ръцете – може да се натовари с повече.

Мозъкът също е подложен на освежаващ душ, защото движенията са асинхронни, при тях работят и двете полукълба и в резултат се получава антистресов ефект. Освежаващо действа и опитът да си спомниш какво точно представляваше Златната спирала и как, по дяволите, беше първото име на Фибоначи?
www.artmotionstudio84.com

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР