Наши си работи

Вече има над дузина авторски бранда за дрехи и аксесоари, съсредоточили вниманието си върху магнетичното изкуство на везбата. Хубавите поверия, заключени в тях, ги превръщат в истински талисмани, а качественото изпълнение – в добра инвестиция.

eva.bg 24 декември 2017

Везба

Общата композиция Елбетица показва осем направления в света. Рогата са символ на способността на живота за непрекъсната трансформация, регенерация и адаптация. Петелът е олицетворение на слънцето и новото начало, а дървото е портал между земния и духовния свят…

Това са малка част от символите, закодирани с цветни конци в българските народни шевици, и нищо чудно, че тайнственият им рисунък започна да привлича все по-силно интереса на модните фенове. На скромния ни пазар вече има над дузина авторски бранда за дрехи и аксесоари, съсредоточили вниманието си върху магнетичното изкуство на везбата. Хубавите поверия, заключени в тях, ги превръщат в истински талисмани, а качественото изпълнение – в добра инвестиция.

Ето няколко бранда, на които си струва да обърнете внимание:

ВЕЗБА дебютира преди година с колекция дамски и мъжки тишърти, а зад марката за облекла и аксесоари стои дизайнерът и неин съосновател Цветомир Петков, чиракувал при майстор на народни носии в град Трявна. Разучавайки техниката за изработка и сакралната символика на народния костюм, той намира своя начин не само да адаптира фолклора към съвременния свят, но и да напомни за изначалния му смисъл. Така към всяка поръчана шевица (независимо дали е върху дреха или аксесоар) получавате и картичка с нейния смисъл, произход и предназначение. А избора на името ВЕЗБА обяснява така: „Думата идва от глагола „везам“, който означава изработка на декорация чрез игла и конец. В миналото всяко семейство е имало специфична шевица, която жените са везали върху ризи, сукмани, елеци. Предците ни са вярвали, че през отворените краища на дрехите може да излезе добрата сила или да влезе нечиста, затова за да се предпазват, обграждали тези краища с шевици.“

В началото на годината ВЕЗБА представи и първата си колаборация „Канатица“, създадена съвместно с музикалния продуцент Иван Шопов: „Везането и тъкането на този символ върху различни тъкани е много характерно за българския фолклор. Канатицата разказва за сътворението на новия живот и запазването на семейните ценности. Носи сакрално послание за дълголетие, закрила, семейно щастие и благоденствие. Връзката между мъжкото и женското се описва с триъгълници, обърнати един срещу друг. Олицетворява още връзката между епохите и тяхната приемственост, а в центъра Канатицата показва магията на обединението и мира.“ Вижте я на vezba.bg

КИТНА е бранд за бижута и аксесоари, впечатляващи с фината си изработка и внимателния прочит на фолклорните традиции. Бродираните шевици оживяват върху пръстени, обици и колиета, а избраната символика на форми и цветове им носи допълнителна стойност на талисмани. На своята страница facebook.com/KitnaBulgaria създателката на КИТНА Петя Илиева споделя: „Всички бродерии са изцяло ръчно изработени. Със сръчните си ръце вплитаме много положителна енергия, която е неизбежна, когато нещо ни доставя истинско удоволствие. Времето за изработка на бижутата е нашето време за медитация. Това са минутите, часовете, в които се откъсваме от ежедневните задачи, наслаждавайки се на настоящия момент, изграждайки финалния образ бод след бод.“

ШЕВИЦА е вече добре утвърдена марка за аксесоари (а и не само), бързо набрала популярност заради модерния подход на създателката си Гергана Станкова. Тя дигитализира мотивите на оригиналните рисунки, пренасяйки ги върху шалове, чанти и 3D бижута. А пред EVA вече е споделяла, как след като открива книгата на Иван Коев от 1952 г. „Българска везбана орнаментика“, си дава сметка, че жените, везали някога, не са копирали дословно фигурите и мотивите: „Разбрах, че имам право да променям. Последните 100 години шевиците са спрели да се развиват, аз мога да ги направя да изглеждат съвременно и адекватно.“ Вярно е, може (потвърждаваме!). Вижте я на shevitza.eu

НОСИЯ е марка, създадена в подкрепа на най-голямата позитивна медия в България uspelite.bg. От една страна, за да подкрепи развитието и независимостта на платформата, от друга, защото: „Ние искаме да опровергаем стереотипа, че дрехи с фолклорни мотиви се носят само по национални празници. Мястото на фолклора не е в миналото. То е тук и сега. Цели да ни обедини. Днес и утре.“ Засега в асортимента на бранда са включени дамски и мъжки ризи с бродирани шевици, както и памучни тишърти с принтирани мотиви. А авторите им потвърждават, че те ще изглеждат достатъчно адекватно както по улиците на някой от възрожденските ни градове, така и на фона на парижките кафенета или небрежния офисен дрескод. Вижте я на nosiya.bg

BeBIRD също е бранд, който за почти десетте години от създаването си успя да извоюва своя лоялна публика, особено за ръчно изработените бижута, аксесоари и чанти на дизайнерката Михаела Генева. Лимитираните серии включват модели от ръчно рисувано дърво и още: „В нашето ателие се изработват луксозни дамски чанти от масивно дърво или от естествена кожа. Използваме най-високото качество италианска телешка кожа и най-високо качество метален обков за чантите. Всеки артикул е ръчно изработен и изрисуван с уникални мотиви и особено внимание към детайла.” Вижте ги на bebirdhome.com

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР