Продадоха „последния Да Винчи“ за 450.3 милиона

В продължение на векове картината “Salvator Mundi” се смяташе за изчезнала

eva.bg 16 ноември 2017

Снимка: getty images/guliver

За рекордно висока сума бе продадено платното “Salvator Mundi” (“Savior of the World”) на Леонардо да Винчи. На търг в Christie’s в Ню Йорк за картината наддаваха много колекционери и ценители на изкуството, но цената се оказа достъпна за малцина, защото в крайна сметка се продаде за рекордните 450.3 милиона долара.

Дълго време ренесансовата творба, на която е изобразен Исус, който държи кълбо (символизиращо света), се смяташе за загубена. Беше в неизвестност в продължение на векове, като следите й се губеха през 1736, когато изчезва от колекция на английския крал Чарлс I.

През 1900 година платното е купено от Чарлс Робинсън на търг в Лондон, но тогава никой не е предполагал, че е на Да Винчи. През следващите години сменя много собственици, като през 1958 е закупено за скромните 45 паунда. В продължение на петдесет години се смяташе, че е дело на ученик на Да Винчи. В крайна сметка през 2005 се оказва в ръцете на колекционера Робърт Саймън, който купува картината в Луизиана. През 2007 започват анализи относно автентичността, реставрират я и в крайна сметка експертите официално дават мнението си – това е „последният Да Винчи“.

На търга снощи се очакваше “Salvator Mundi” да бъде продадена за 100 милиона долара, но в крайна сметка я купиха за $450.3 – абсолютен рекорд според Guardian. Не е ясно в чии ръце е в момента, защото купувачът е пожелал да запази анонимност – наддавано е от негово име по телефона.

Въпреки че не се разкрива самоличността на продавача, според някои западни медии това е руският милиардер Димитрий Риболовлев, който е платил 127.5 милиона долара за картината на частен търг през 2013 година.

Реставрираният портрет, който се смята, че е рисуван някъде около 1500 година, е една от само 20 творби на Леонардо да Винчи, които са оцелели до днес. Това е първата му открита творба от 1909 година насам.

 

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР