Тиери Мюглер, талантливото чудовище на модата

Няма как да не го разпознаем, дори и да не носи никъде по себе си емблематичната звезда на своя Angel – талантът му го издава

Ваня Шекерова 16 декември 2016

Снимка: getty images/guliver

Артдиректор и дизайнер на костюмите на супершоуто The Wyld, играно до средата на юли в Берлинския Фридрихщатпаласт, е Манфред Тиери Мюглер. Да, Манфред. И той е същият гениален и необуздан провокатор, чийто подпис стои под ароматите Angel, Alien, A-Men, Womanity Thiery Mugler, както и под колекции от 80-те и 90-те години, които остават емблематични в света на модата…

Същият ли написах? Не, не е. Човекът с името Манфред е тотално различен от грациозния мъж, чиито футуристични тоалети са любими на Шарън Стоун, Лайза Минели, Джери Хол, Дейвид Бауи и Иман, лейди Гага..., макар самият той да е казвал, че никога не е имал нужда от муза, за да ги създава.

Пълна промяна

Мъжът, който ни гледа от последните снимки, е планина от мускули с променено до неузнаваемост от пластични операции лице. След като през 2003 г. компанията Clarins, придобила мажоритарен дял от бранда Thierry Mugler, се отказва от модната линия заради претърпени значителни загуби, Тиери Мюглер сякаш потъва вдън земя. За да се появи четири години по-късно под „вънкашност чужда и под име ново“. Външност на тестостеронов бодибилдър, „напомпал“ дори и гениталиите си, на име Манфред, може би защото съдържа думата „мъж“ (man)?

В мрежата се разпространява негова снимка – на нея той е абсолютно гол. В интервю за вестник New York Times през 2007, уговорено след дълги ласкателства и пазарлъци, „новият“ Мюглер обяснява, че недоволен негов служител е откраднал компютъра му, в който е била въпросната снимка, и я е разпространил в мрежата. Самият той съжалява единствено, че на тази снимка е по сандали. Отказва да бъде сниман за това интервю. А за променената си външност казва само, че негов отличителен белег е било преобразяването на жените в екзотични птици и диви котки, а без тази възможност е започнал да променя себе си. „Не исках да бъда разпознат“, добавя Мюглер и споделя, че тренира по три часа на ден, за да поддържа преливащата си мъжественост.  И така вече 9 години поне външно той е с нова самоличност за разлика от останалите модни колоси, които сякаш са консервирали външността си.

Причината да спра с модата бе, че прекарах много време на колене, правейки другите да изглеждат загадъчни и зашеметяващи. Използвах модата да изразя себе си колкото мога, но не беше достатъчно
С балетна стъпка към дизайна

На 9 години крехкото затворено момче – „бях на границата на анорексията и аутизма“ – започва да танцува в балетна школа в Страсбург, където е роден на 21 декември 1948 г. На 14 вече не само рисува и изработва от хартия фантастични женски дрехи, но и шие за приятелката си специален тоалет. Майка му обаче решава, че една девойка не заслужава толкова скъп подарък, и самата тя се изтупва в създадената от талантливия си син дреха. Тиери обаче не си и представя, че ще стане един ден дизайнер на облекло. Записва се в училището за приложни изкуства с идеята да учи архитектура, тъй като баща му, който е лекар, не желае синът му да е танцьор. Но очевидно младежът е доста добър на сцената, за да го вземат в балета на Рейнската национална опера. Едно турне го отвежда в Париж. За да се влюби от пръв поглед и да остане там завинаги.

Париж завинаги

Новият етап в живота на Тиери започва в бутик Gudule, където работи като помощник-дизайнер и аранжира витрината. Вече на 26 години, започва да сътрудничи на прочути модни къщи в Милано, Барселона и Лондон. През 1973 представя първата си самостоятелна колекция Cafe de Paris. Светът на модата е покорен от графичните секси рокли. Една година по-късно се ражда модната къща Thierry Mugler, а през 1978 отваря първия си бутик в Париж.

Мюглер е сред малцината френски дизайнери със собствена фабрика, където тоалетите се шият ръчно. Не е лесно да носиш дрехите на тази марка – трябва да забравиш комфорта, свободното дишане и отпуснатия корем. Облякла негов тоалет, жената се превръща във властна, сексуална и самодостатъчна. В своите модели дизайнерът пристяга талията до крайност, подчертава бюста и бедрата, правейки силуета невероятно женствен. Моделиерът признава, че балетът му е бил от огромна помощ при създаването на дрехите. „Той ме научи как да „изградя“ костюма.“ Сътворените от него дрехи не претендират да са произведение на изкуството, а просто подчертават естествения чар и красотата на жените. Неговата героиня винаги е различна – ту романтична, ту агресивна. Но във всеки женски образ Мюглер оставя загадка. И точно затова го наричат „мистикът на модата“.

следваща страница »
ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР