Повелителката на ароматите

Между мен и ароматите съществува любовна връзка, която не смятам никога да изоставям, независимо какво ме очаква – споделя Джо Малоун, призната за един от най-големите „носове“ на нашето време

Елка Влаховска 10 декември 2016

Зад селективната парфюмерия и козметика, както и зад луксозните натурални аромати за дома на бранда Jo Malone London, част от компанията Estee Lauder, стои една необикновена жена. Джоан Лесли Малоун, по-известна като Джо Малоун, е призната за един от най-големите „носове“ на нашето време. Парфюмите, кремовете за лице и тяло или свещите и дифузерите за освежаване на дома в продължение на три десетилетия са предпочитаният подарък за ценителите на фините и изискани аромати, които създават около себе си истории.

Джо Малоун днес продължава да превръща обикновения ден в празник за хората с проекта си Jo Loves след поредица от препятствия, които слага пред нея животът. Най-страшното от тях е заболяването от рак на гърдата.
„Между мен и ароматите съществува любовна връзка, която не смятам никога да изоставям, независимо какво ме очаква – споделя Малоун в интервю. – Ако не създавам нови аромати, се чувствам изключително жалка“.

Униженията на детството

Джо Малоун от дете разпознава миризмите, както другите четат буквите. И ако за ароматите има идеален нюх, то четенето и смятането не са нейната сила. Всяко излизане на черната дъска в училище е истинска драма за нея. Сега, когато диагнозата дислексия е поставена на милиардера Ричард Брансън, на актьорите от A-листата на Холивуд Том Круз и Киану Рийвс, това звучи като светско заболяване, но в края на 60-те години на миналия век в малкото градче Бекслихийт в графство Кент не са чували за такава екзотика. Всички обвиняват Джо в мързел и немарливост. Детето проявява и други странности – прави забележки на съученичките си, че не се къпят често, излиза демонстративно от любимата им сладкарница, защото в нея „мирише лошо“. В същото време разпознава отдалече кога баща й се прибира у дома по аромата на Eau Sauvage на Dior. Анди Малоун, художник, който сякаш не е от този свят, рисува, но няма никакви търговски умения и често оставя семейството да мизерства. Когато продаде картина, веднага си купува любимия одеколон, създаден през 1966 г. и парфюмериен хит и до днес. Джо никак не е обичана от съученичките си от „приличните“ семейства в Кент – живее в едно от общинските жилища, строени след войната за бедните, а на всичкото отгоре има претенции. Джо Малоун не забравя и години по-късно споделя в интервю за в. „Гардиън“ как дванадесет момичета я причакват на път към дома и й налитат на бой. Най-яката, Мери, я поваля, скубе и блъска главата й, а Джо стиска в ръка ключа за дома толкова силно, че от раната й остава белег за цял живот. Оттогава се заклева пред себе си, че никога повече няма да се остави да бъде унижавана.

От цветята до козметиката

През 1978 г. Джо навършва 15 години. По това време майка й Айлийн получава инфаркт и се налага да прекъсне временно работата си като козметичка във фирмата на графиня Лабати в Лондон. Семейството се съгласява да отпише детето от училище, за да помага в дома и да развива други умения (Джо решително е настоявала за това). От двете страни на жилището им съседите имат прекрасни градини, но от градинарските занимания не им остава време да се отдадат на флористика. Джо с удоволствие се заема със задачата да композира букети с цветя и да ги продава на пазара. Ароматите са нейната стихия и букетите са не само много красиви, но и интригуващи с необичайните си ароматни съчетания. Рози, фрезии, лалета, клонки от евкалипт – съчетаването им винаги е оригинално, а баща й се радва на добрите търговски умения на дъщеря си. На 16 г. започва да работи като флорист в магазин на Елизабет Стрийт в Лондон. Ходи и с майка си, когато тя се възстановява, при клиентките й да им предлага да пробват новите кремове, лосиони или масажи. Усвоява умението да прави масаж и скоро тефтерчето й се запълва с поръчки от светски адреси в Лондон. Дамите от висшето общество си я препоръчват като истинска находка и твърдят, че е най-добрата възпитаничка на графиня Лабати. На 20 години Джо Малоун вече има звездни клиенти, познава техните любими аромати, както и всяка бръчица по лицата им. Малката кухня на дома им се превръща в алхимична лаборатория. Там Джо смесва, дестилира, проверява пропорциите на своите кремове, като търси максимална ефективност и нови ухания.

Jo Malone става бранд

След смъртта на майка си Джо наема скромна квартира в покрайнините на Лондон. Вече е истински бюти терапевт и регистрира фирма. Опитва се да вземе кредит от банката, за да купи подходящите кърпи и чаршафи за масажите, но й отказват. Джо плаче цяла нощ, но на следващия ден продава пръстена на майка си, единственото, което й е останало от нея, и купува това, което иска. Клиентките й са обгърнати в меки и нежни платове, напоени с въздействащи аромати. Джо осъзнава, че хората недооценяват силата на уханията да пробуждат усещане за щастие, и продължава да експериментира в малката си квартира.

Работи много, но успехът идва едва в края на 80-те години, когато й хрумва да създаде масло за вана, съставено от немислима на пръв поглед комбинация – индийско орехче и джинджифил. Осъзнава, че този вълшебен според нейния нос акорд може да превърне обикновеното къпане в райска наслада. Разсипва своето съкровище в малки шишенца и го подарява на най-верните си клиентки. Една от тях скоро организира светска вечеря за 100 души и решава да подари на гостите си този необичаен аромат. 86 души от присъстващите светски лица на тази вечеря още след няколко дни, а после отново и отново поръчват вълшебното масло за вана. Днес Nutmeg&Ginger (индийско орехче и джинджифил) е най-търсеният коледен подарък на бранда Jo Malone London.

следваща страница »
ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР