Жените в живота на Готие

Пътят на коничния сутиен от мечето Нана до Мадона

Райна Деницова 13 August 2014

До 25 август в Barbican Art Gallery, Лондон, може да видите изложбата „Модният свят на Жан Пол Готие“

Влиятелни и силни, жените имат огромно място в живота на големия френски дизайнер. От елегантната му баба, която му позволява да рови в гардероба й с корсети и да гледа шоупрограми с голи танцьорки, през детското му мече Нана – първият му модел, до Мадона, която Готие превръща в хиперсексуална доминаторка, създавайки заедно с нея една модна легенда – сутиена с конични чашки, жените са перпетуум мобиле на творчеството му. Амбивалентната и сложна същност на женствеността Жан Пол Готие интерпретира с игривост, провокативност и чувство за хумор от най-ранните си години до днес.

Известен като „enfant terrible“ – ужасното дете на френската мода, дизайнерът на висша мода с пънкарска душа преработва, рециклира, трансформира тоалети, комбинира ги неочаквано, адресира ги към другия пол или сменя стереотипната им функция. Променяйки клишетата и границите между културите, половете и стиловете, Готие изгражда своята наелектризирана от живот вселена, вдъхновен в еднаква степен от старомодните корсети и кринолини, Попай Моряка, Айфеловата кула, хомоеротичните рисунки на Том от Финландия, канкан танцьорките в „Мулен Руж“, цветния стил на Фрида Кало, научната фантастика и бунтарството във всичките му форми. „Суровото ядро на пънка – мохиканските прически, племенният грим, алюзиите за секс, разкъсаните мрежести чорапи, късите полички, кожените ремъци, миксът на материали – всичко това говори на моя език повечеq отколкото сухите правила на висшата мода. Дизайнерът, който създава светове на фантазията, не може да остане заключен в кула от слонова кост. Той граби вдъхновение отвсякъде“ – категоричен е великият експериментатор.

Изложбата „Модният свят на Жан Пол Готие“ показва повече от 165 авангардни облекла, костюмите, клиповете, филмите на най-ярките му музи и вдъхновителки, а много от манекените „оживяват“ чрез интерактивни лица.
„Съвършенството е относително, а красотата е субективна. Искам да направя несъвършенството достойно за възхищение“ – споделя той. А ето ги и жените, на които той се възхищава.

Баба Мари

Най-важната жена в детството на Жан Пол – баба Мари
Личният стил и подкрепата на неговата баба по майчина линия са неоценими в ранните години на дизайнера. „Смятах, че баба ми е върховно елегантна. Тя беше без съмнение ужасно старомодна, но аз намирах стила й за великолепен. В дома си имаше черни капели, тиари с пера и корсети от началото на века“ – спомня си той. Мари притежава телевизор, нещо необичайно във Франция по онова време, и оставя своя внук да гледа всичко, което иска. Филмовите звезди и танцьорките от шоупрограмите стават неговите първи икони. „Гледах шоу на „Фоли Берже“, в което голи танцьорки, покрити с щраусови пера, се спускаха с въжета от тавана. На следващия ден в училище нарисувах шоугърла с копринени чорапи, украсена с щраусови пера. Учителят ме изкара на дъската, принуди ме да коленича и залепи рисунката на гърба ми, като ме накара да „дефилирам“ така във всички класни стаи. Това трябваше да е травматичен опит, но всъщност вдъхнови кариерата ми. Внезапно съучениците ми ме видяха с различни очи – сметнаха, че съм забавен и интересен. Вече не бях маминото синче, което не играе футбол. А баба ми ми гледа на карти и заяви, че ми е предопределено голямо бъдеще. Това затвърди решението ми да стана дизайнер“ – разказва Готие.
Мари не спира да подкрепя неговата креативност, захранвайки детското му въображение с истории. „Тя ми разказваше, че жените от нейното време е трябвало да пият оцет, за да предизвикат стомашни спазми, и са пристягали връзките на корсета в момента, в който талията е ставала най-тънка. Подобни неща ме обсебваха с дни и развихряха въображението ми“ – спомня си Жан Пол. Тя му разказва още, че по време на войната мъжките костюми са преправяни за жени, като панталоните стават поли. Тези разкази остават с него завинаги – впоследствие той не спира да смесва елементи от традиционните „полово детерминирани“ дрехи в една безкрайна игра.
Баба му взема и съвсем прагматично участие в кариерата му на дизайнер, ушивайки, заедно с братовчедка му Евелин, тоалетите за първата му колекция през 1976 г.

Мечето Нана

Малкият Жан Пол е толкова обсебен от идеята за старите корсети, че ушива първия сутиен в живота си за плюшеното си мече. С грубо съшитите едно за друго конично оформени парчета плат мечето Нана е първият модел и трогателно свидетелство за творческото му начало. „Направих сутиен с конични чашки от вестникарска хартия за моето мече Нана, това беше поне 30 години преди Мадона! Взех кръгла салфетка от къщата на баба ми и изрязах кръгче в средата, за да й направя поличка. Направих напречно срязване на плат преди дори да знам какво означава това!“ – споделя Готие. Сега мечето гледа ококорено в уютна „стаичка“ от изложбата, положено върху кожен скрин сред море от дамско бельо до ретро телевизор, по който вървят стари програми.

Мадона

Творческата колаборация на Жан Пол Готие и Мадона за турнето й Blond Ambition през 1990 е незабравимо събитие в света на модата. „Никога не съм си представяла, че това шоу ще направи такава революция, че ще има толкова голямо и продължително въздействие“ – казва Мадона. Една от главните причини са уникалните костюми – пърформансът на корсетите с конични чашки на дизайнера, съчетани с мъжки костюми. Търсенията на двамата страхотно съвпадат в този период – Мадона експериментира със съчетание на елементи от женската и мъжката визия, а Готие е обсебен от преработването на корсета в модерен символ. „През 70-те, в разгара на женските движения за права и освобождаване на жените, феминистките хвърляха своите сутиени в огъня в знак на протест срещу сексуализирането на пола. Но когато аз превърнах корсета във връхна дреха, жените бяха започнали отново да заявяват своята женственост. Те бяха преоткрили идеята за жената като сексуален обект, която е силна и достатъчно свободна, за да си играе с правилата. Мадона беше идеалното въплъщение на този тип жена“ – казва Готие. „Той е господарят на микса. Винаги е бил много провокативен и склонен да рискува. Той прави политически изявления със своята мода. Има чувство за хумор и ирония и това ми пасва страхотно, защото иронията е част и от моята работа“ – коментира Мадона. „Имаме истинска любовна афера“ – категоричен е Готие.

следваща страница »
ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР